گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
جلد هفدهم
پیامدهاي ناگوار خود آرائی و خودنمایی







اشاره
برداشته شدن مرز میان زن و مرد و اختلاط نامعقول آنها اثرات و پی آمدهاي ناگواري را براي بشریت بدنبال داشته و خواهد
داشت. ما در این نوشتار به چند نمونه آن اشاره اي کو تاه وگذرا داریم.
-1 از بین رفتن هویت انسانی بانوان
بر اثرکشیده شدن مسائل جنسی به صحنه اجتماع بیشترین ضرر و زیان دامنگیر بانوان شده است. زن است که بر اثر اختلاط
نامعقول، بعنوان تأمین کننده شهوترانی هاي مرد مطرح گشته؛ شخصیت انسانی و اجتماعی او به فراموشی سپرده می شود؛ و تمام
شئونات وکمالات او تحت الشعاع جنبه جنسی او قرار می گیرد. و بدین جهت متحمل آزارهاي فراوان می گردد . او به جاي اینکه
انسانی داراي کمالات معنوي به حساب آید، به چراگاهی براي چشمهاي ولگرد و هرزه تبدیل می شود. مولوي داستان طاووس
صفحه 22 از 30
آزاد ه ا ي را حکایت می کند. که بال و پر زیبایش را می کند. حکیمی نزدش رفت وگفت: چرا بال و پر قشنگ خود را از ریشه
می کنی؟! چطور دلت راضی می شودکه این پرهاي زیبا و رنگا رنگ خود را بر زمین بیندازي؟! هیچ می دانی که حافظان قرآن،
پرهایت را آن قدر دوست دارندکه آنها رالابلاي قرآن می گذارند؟ پَر مَکن آن پرّ خلد آراي را پر مکن آن پرّ ره پیماي را
طاووس از نصایح آن حکیم، به گریه و نوحه افتاد و به قدري گریه اش جگر سوز بود که همه حا ضران گر یه کرد ند. طاووس
ازگریه فارغ شد، و جواب حکیم را این چنین داد: این بال و پر زیبا و رنگارنگ من؛ بلاي جانم شده است. شکارچی بی رحم، به
خاطر این پرها در هر سو براي من دامی نهاده است؛ و تیراندازان از هر سو مرا احاطه کرده اند؛ تا مرا هدف تیر خود قرار دهند.
چون کاسه صبرم لبریز شده و قدرت آن همه رنج ندارم؛ بهتر دیدم که پر و بالی نداشته باشم؛ و زشت منظرگردم؛ تا مرا رها کنند.
اصل، جان است. جان بهتر از بال و پر است. تن از بین می رود و جان است که باقی می ماند. آن به آیدکه شوم زشت وگریه تا بوم
ایمن در این کهسار و تیه پرکنم پرهاي خود را یک بیک تا نیندازد بدامم هرکلک نزدمن جان بهتر از بال و پر است جان بماند باقی
و تن ابتر است پر و بال من براي اشباع زندگی زیباخواهان است و مایه عذاب براي من. آنچه براي خود من است، مغز و نیروي
شنوایی و بینایی خودم می باشد. چرا به خاطر زیبایی عاریتی؛ روح عزیزم را در اختیار دیگران بگذارم . برکنم از بیخ این منحوس
دام از پی کامی نباشم تلخ کام در خور فهم توگفتم این جواب فهم کن در جستجو رو بر متاب . خانم مارلین فرنچ درکتاب جنگ
مو ضوع اکثر آثار هنري غرب چیزهایی است که توجه خریدار مرد را جلب می کند. مصرف کننده نهایی » : علیه زنان می نویسد
حتی اگر طرف تبلیغ خانمها باشند، همیشه مردها هستند. زنها مجبورند چیزهایی خریداري کنندکه در نهایت از آنها کالاي جالب و
1 او « . فریبنده اي در نظر خریدارهاي مرد می سازد، آنها مهمترین کالائی هستندکه در دنیا باید به خریداران مرد عرضه شود
تحقیر زنان در آثار هنري وکارهاي تبلیغاتی بر تصاویر سینمایی هم حاکم است، زنها در فیلمهاي سینمایی چنان » : همچنین می گوید
پست شمرده می شوندکه منتقد سینمایی نیو یورك تایمزکه زیاد هم طرفدار تساوي حقوق زن و مرد نیست، صداي اعتراضش
برخاسته و به بی قیدي بعضی از هنرپیشه ها نسبت به امور جنسی اعتراض می کند. آگهی هاي تبلیغ فیلم معمولًا هنرپیشه اول زن را
2 آري، پوشش زن، دژ استواري براي حفظ ارزشهاي والاي « . تقریباً لخت نشان می دهند، اگر چه در فیلم آنطور هم ظاهر نشود
معنوي او و شعار عفاف و پایبندي به موازین اخلاقی و اجتماعی است. زن با این سپر محکم می تواند هویّت انسانی خود را حفظ
نموده و خود را از آماج نگاه هاي هرزه و دیدگاه هاي آلوده در امان سازد. و در پرتو آن سلامت خود و اجتماع را تضمین نماید .
وگامهاي بلند ترقی و تکامل را برداشته و قلّه رفیع انسانیت را فتح کند. و از میوه هاي لذت بخش این مدینه فاضله با امنیت کامل
1)جنگ علیه زنان، 3 « . پوشیدگی زن به حالش، بهتر است » : استفاده نماید. چنانکه از امیرالمومنین علیه السلام نقل است که فرمود
3) صیانۀ المرأة أنعم لحالها... مستدرك الوسائل، ج 14 ، باب . 70 . 2) جنگ علیه زنان، ص 265 و 268 . ص 265 و 268
-2 اضمحلال نیروي جوانان
یکی از اثرات شوم راهیابی مسائل جنسی به صحنه اجتماع نابودي و اضمحلال نیروي جوان جامعه است. وجود نیروي قوي شهوت
جنسی در مرد خصوصاً در سنین جوانی که به هیچ وجه قابل انکار نیست، اگر به وسیله منظره هاي شهوت انگیز و صحنه هاي
فریبنده بطور غیر عاقلانه تحریک و بیدارگردد، نیروي عقل و تفکر را از بین خواهد برد؛ و در چنین حالتی کنترل چنین نیروي قوي
محال می نماید. چه بسیار جوانان پاکی که بر اثر برخورد با یک منظره محرك، یا تماشاي یک فیلم مهیّج، آرامش قبلی خود را از
دست داده، و بطورکلی تغییر مسیر داده و به جاي سیر بسوي کمال و ترقی مادي و معنوي شخصی و اجتماعی، به سوي هرزگی و
فساد به حرکت درآمد ه اند. بعضی از آنان بر اثر فشار غریزه جنسی، به مراکز فحشاء سوق داده می شوند، و بیماریهاي خطرناکی
چون سفلیس و سوزاك و ایدز و ... را به جامعه ارزانی خواهند داد. بعضی دیگر بر اثر تحریک شدید جنسی، مزاحم زنان کوچه و
صفحه 23 از 30
بازار شده و براي کامیابی و اشباع شهوت از راه ارزان (و تقریباً مجانی) دست به بسیاري از اعمال خلاف خواهند زد. و چه
آزارهائی که اینان بر زنان پاکدامن و دختران باعفت روا نخواهند داشت. و اینانندکه درصدد فریب دختران معصوم برمی آیند و بر
اثر اغواء و فریب و به وسیله وعده هاي دروغین و با الفاظ شیرین، زندگی صادقانه دختري پاك را به جهنمی مخوف، سیاه و
وحشتناك تبدیل کرده و زندگی او را تباه می کنند. بعضی دیگر از جوانان بر اثر محرومیت جنسی مبتلا به استمناء و خودارضائی
می شوند؛ و به امراض خانمان سوز ناشی از آن دچار می گردند. و بعضی دیگر از آنان بر اثر عدم ارضاء نیروي جنسی به
بیماریهاي جسمی و عقده هاي روانی مبتلا می گردند. بیماریهاي جسمی از انحراف نیروي شدید عاطفه جنسی که تبدیل به فعالیت
خارجی نگردیده بطرف اعضاي داخلی بدن و متمرکز شدن در آنجا، شکل می گیرد و منتهی به بیماریهاي قلبی، فشار خون، تنگی
نفس، زخم معده و دل درد می گردد 1 و این بیماریها نیز در درازمدت موجب ابتلا به حزن و اندوه و افسردگی می گردد. و
بالاخره جوانان را- که سرمایه عظیم الهی براي یک ملت و امانتدار فرهنگ ملی و اسلامی از نسلی براي نسلهاي بعد هستند- به
موجوداتی بی قید و بی مبالات و بی توجه به ملت، کشور و سرمایه هاي آن تبدیل کرده، که به جاي تلاش وکوشش در جهت
رشد و شکوفائی استعداد و دانش، شبانه روز خود را در فکر معشوقه هاي خیالی بسر می برد؛ و سرمایه گرانبهاي جوانی را در مسیر
پوچ و بی محتوا و به قیمت از دست دادن همه ارزشها صرف کند . آیا تاکنون با خود اندیشیده ایدکه چرا آمارهاي سرسام آوري
که درکشورهاي غربی اعلام می گردد، حاکی از روزافزون بودن جنایات، خشونتها، تجاوز به عنف و عصیانگري هاست؟! چرا
ساعتها، هفته ها و ماه و سال و عمر جوانان سرگردان، در خیابانها وکوچه ها بدنبال معشوقه هاي پوچ و خیالی خودصرف می گردد.
به طوري که سران باتدبیر آن کشورها احساس خطرکرده 1) روانشناسی براي همه، ص . 110 و آینده را تاریک و ظلمانی پیش بینی
می کنند. کندي رئیس جمهور فقید ایالات متحده امریکا در تصریح خطیر خود به سال 1962 م خاطرنشان ساخت،- که امر یکا در
خطر است-؛ زیرا نسل جوان این سرزمین سست و تنبل و فاسد و مستغرق درغر قابه شهوات است ؛ و قدرت تحمل بار مسئولیتی
راکه بر دوش او نهاده اند را ندارد، و در میان هر هفت نفر جوانی که براي سربازي اعزام می شوند، شش تن آنها فاقد صلاحیتند.
زیرا شهوترانی لیاقت مزاجی و روحی ایشان را تباه کرده است. 1 در آن سال در نیویورك 2766 تصادف اتومبیل در اثر چشم
چرانی رخ داده؛ که 38 فقره آن منجر به قتل گردیده. و 5000 مورد پرونده درگیریها و نزاعها و قتلها بر اثر چشم چرانی بوده است
2 و زن که می توانست دامنش را پرورشگاه مردان قوي و دانشمند و آینده ساز و محل عروج اولیاي الهی قرار دهد، به وسیله اي .
. براي سست کردن اراده ها تخدیر عقلها و ابزاري براي نابودکردن ارزشهاي والا مبدل گشته است. 1) جاهلیت قرن بیستم، ص 234
. 2)حجاب اسلامی، ص 127
-3 سست شدن بنیان خانواده و ازدیاد طلاق
حقیقتی راکه نمی توان در آن تردیدکرد این نکته است که یکی از اساسی ترین عوامل ازدواج همان تقاضا و نیاز طبیعی است که
در دوران بحرانی جوانی دامنگیر دختر و پسر جوان شده و بصورت غرور جوانی و تشنجات دوران بلوغ نمایان می گردد . همین
تقاضاي طبیعی درکنار سایر عوامل سبب تشکیل خانواده و تبدیل زندگی فردي به اجتماعی و پذیرفتن مسئولیت زندگی مشترك
می گردد. و با توجه به اینکه هر عاملی چنانچه در پیدایش چیزي دخیل است، در بقاء و نگهداري آن نیز موثر می باشد؛ موضوعی
که می بایست مورد اهتمام و توجه زن و مرد قرارگیرد، موضوع اشباع غریزه جنسی است. حال با توجه به این مقدمه وقتی مردي
پس از سپري شدن دوران اولیه زندگی و هیجانات خاص آن دوره، و نیز با توجه به کاسته شدن تدریجی لطافت و ظرافت همسرش
و عادي شدن روابط بین آنها، اگر همسر خود را در خانه و بیرون آن یکسان مشاهده کند؛ بلکه در بیرون خانه زنان و دختران جوان
را جذابتر از همسر خود، ببیند؛ آگاهانه یا ناخودآگاه به دنبال رفع نیاز طبیعی خود است که هنوز مرتفع نشده، و اکنون از تسکین
صفحه 24 از 30
خاطري که در ابتداي تشکیل خانواده داشتند، اثري نمی یابد. همین موضوع در روحیه و اخلاق او تأثیرگذاشته و عکس العمل آن
در نحوه برخوردها و ایرادگیري ها و امثال آن پیداست 1. زنان با دید ظاهري و سطحی می پندارندکه همسرشان تغییر اخلاق داده؛
بدخو و عصبانی شده است . (و چه بسا خود مرد نیز از سبب این دگرگونی غافل باشد) غافل از آنکه گناه این دگرگونی در مرحله
اول متوجه خود زن و سایر زنانی است که به این مسئله بی توجهی کرده اند. خود او از آن جهت که نیاز طبیعی شوهر را مرتفع
نساخته و خود را در خانه و بیرون یکسان جلوه داده. 2 و زنان دیگر از آن جهت که در بیرون خانه بلکه در محیط کارِ مرد فضا را
براي تحریک هرچه بیشتر غریزه جنسی مرد فرا هم کر ده ا ند. 1) همانگونه که عطش شدید یاگرسنگی فراوان خلق و خوي شخص
را تغییر داده و او را بهانه گیر و بداخلاق می کند . 2) بدین جهت است که اسلام سفارشات فراوانی بر آرایش و زیباسازي زن در
محیط خانه و در مقابل شوهر داردکه براي نمونه به ذکر این روایت اکتفا می کنیم. علیها ان تطیب بأطیب طیبها و یلبس احسن ثیابها
و تزین بأحسن زینتها و تعرض نفسها علیه غدوة و عشیۀ. لازم است، زن، با بهترین رایحه ها- جالب ترین لباسها و زیباترین زینت
هایش خود را بیاراید وصبح و شام با مرد خویش خلوت کند . طلاق و از هم پاشیدگی خانواده گرچه با دیدي ظاهربینانه بر بهانه
گیري و مشاجره و ناسازگاري در چند صباحی دلیلی دیگر ندارد . ولی با دیدي عمیقتر دلیل آن را باید در علل روانی ناسازگاري
ها و مشاجرات جستجو کرد ، و جلوه گري زنان و اختلاط نامعقول زن و مرد وکشیده شدن مسائل جنسی به صحنه اجتماع را به
44 ? از طلاقها بر اثر انحرافات » : هیچ وجه نمی توان از این عوامل خارج دانست. چنانچه یک موسسه آمارگیري فرانسه اعلام کرده
1. احکام الهی، بیش از آنکه به محدودیت لذتها بینجامد، به ماندگاري لذت ها و پایداري نشاط و خوشی ها می « زن و مرد است
انجامد . از این رو اگر چه حجاب از یک سو براي خانم ها محدودیت و موجب خستگی و زحمت می باشد، اما از سوي دیگر اوج
احساسات را سالم نگه می دارد، و عاطفه ها و محبت ها را درکانون خانواده متمرکز می سازد، و از فروپاشی بنیان خانواده
جلوگیري می کند. 1) مکتب اسلام سال 7، شماره . 1، ص . 68
-4 عواقب زیان بار و عقوبت هاي دردناك
از بین رفتن معنویات و غوطه ور شدن در مظاهر دنیوي و معیار قرارگرفتن مادیات در زندگی بشري و خزیدن در آلودگی ها علاوه
بر اینکه ضربات ظاهر و محسوسی را بر شخص و اجتماع وارد می کند، پیامدهاي نامحسوس دنیوي و عقوبتهاي دردناك اخروي را
بدنبال خواهد داشت. منظور ما از نامحسوس اینست که با یک جهان بینی مادي، نمی توان علل و ریشه هاي بعضی ازگرفتاریها و
تو جیه می کنند. ولی طبق اعتقادات محکم و « اقبال » و « شانس » « سرنو شت » مشکلات را پیدا نمود؛ لذا آن را باکلماتی همچون
مسلم ما، گناهان بلکه همه اعمال خوب و بد آدمی بر سرنوشت شخص و اجتماع تأثیرگذ ار است؛ و بخشی مهم از علتها را در نظام
» علت و معلولی جهان بخود اختصاص داده است. گرچه ما نتوانیم رابطه اي ظاهري بین این گناه و این پیامد ناگوار بیابیم، ولی این
است که پرده از این حقیقت برمی دارد؛ و ما را بر آن می دارد تا ریشه گرفتاریها و علت مشکلات را در عوامل مادي « وحی
منحصر ندانسته و یا گرفتاریهاي خود را به شانس و اقبال نسبت ندهیم، بلکه در جستجوي علت، به اعمال خویش رجوع کنیم. در
آنچه از مصائب و ناملایمات به شما می رسد، به خاطر اعمالی « ما اصابَکُم مِنْ مُصیبَۀٍ فَبِما کَسَبتْ أیدیکُم » سوره شوري می خوانیم
است که خود انجام داده اید. در روایتی از پیامبرگرامی صلی الله علیه واله وسلم آمده است که فرمود: این آیه بهترین آیه در قرآن
مجید است. هر خراشی که از چوب بر تن انسان وارد می شود؛ و هر لغزش قدمی بر اثرگناهی است که از او سر زده است. آیات و
روایات این حقیقت را آشکار می کندکه بخشی ازگرفتاریهاي بشر بازتاب طبیعی و تکوینی اعمال اوست که دامن او را می گیرد.
مولوي این واقعیت را چنین بیان می کند. در دعاي شریف کمیل در ضمن مناجات و راز و نیاز با پروردگار عالم می گوئیم: اللهم
اغفرلی الذنوب التی تغیّر النعم اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعاء اللهم اغفرلی الذنوب التی تنزل البلاء بارالها! بر من ببخشاي
صفحه 25 از 30
گناهانی را که نعمتهایت را از من می گرداند . بارالها ! بر من ببخشاي گناهانی را که مانع به اجابت رسیدن دعاهایم می گردد .
بارالها! بر من ببخشاي گناهانی را که بلاء وگرفتاري بر من فرومی ریزد. جهان کوه و فعل تو آمد ندا جزاي تو بر فعل باشد صدا از
این کوه کز فعل تو پر نداست صدا جز به وفق ندا بر نخواست به کوه آنچه گویی جز آن نشنوي به خاك آنچه کاري جز آن
ندروي بی توجهی به حجاب که یکی از واجبات مسلم در دین اسلام است، و زیر پا نهادن این فرمان خدا که در چندین آیه از
قرآن مجید به آن پرداخته، بی شک از این قانون مستثنی نیست؛ و نافرمانی از این دستور موجب بسیاري ازگرفتاریها و رنج و غمها
در محیط خانواده و اجتماع می باشد. گناه،علاوه بر ایجاد مشکلات وگرفتاریهاي دنیوي، محرومیت از نعمتهاي بیکران الهی در
عالم جاودانه و ابتلا به عذابهاي دردناك و طاقت فرساي آن را در پی خواهد داشت. ما در اینجا تنها به ذکر یک نمونه از این
عذابها که بر زبان پاك پیامبر اسلام صلی الله علیه واله وسلم جاري شده، بسنده می کنیم. فاطمه زهرا علیها السلام گو ید: بر پدر
بزرگوار خویش وارد شدم و آن حضرت را در حال گریه دیدم و از علت گر یه پرسیدم. حضرت به صحنه اي دردناك از دوزخ و
چگونگی عذاب گروهی از امت خود اشاره فرمود؛ و سبب آن را بیان کرد؛ از آن جمله در مورد زنی که موهاي خود را از نامحرم
نمی پوشاند فرمود او را در دوزخ به موهاي خود در آتش آویزان می کنند. و در مورد خانمی که خود را براي مردان بیگانه زینت
. 1) بحارالانوار، ج 103 ، ص 245 می کند فرمود: در دوزخ به خوردن گوشت تن خود دچار می شود. 1
پوشش پسندیده